Opimme
monenlaisia asioita eri elämänvaiheissa. Opinnollistamisessa on kyse siitä,
että osaaminen tehdään näkyväksi ja osaamista voi kerryttää muuallakin kuin oppilaitosympäristöissä,
esimerkiksi kuntouttavassa työtoiminnassa työpajoilla tai vaikkapa vankilassa.
Ammatillisen tutkinnon suorittaminen tapahtuu tavallisesti koulussa, mutta
osaamista meille kaikille kertyy myös työelämässä, harrastuksissa ja muissa
aktiviteeteissä. Opinnollistaminen antaa mahdollisuuden vaihtoehtoisille tavoille
saavuttaa ammatillista osaamista. Osaamistodistuksen avulla voi olla paremmat
mahdollisuudet työllistyä, päästä opintoihin tai sillä voi olla suuri merkitys
itsetunnon kannalta henkilölle, jolla on ollut opiskelu- ja työelämässä paljon
epäonnistumisia ja keskeytyksiä.
Opinnollistamisella tarkoitetaan opetussuunnitelmien kielen muuttamista käytännön työtehtäviksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työympäristöjen työtehtävät avataan, jonka jälkeen tutkitaan mihin ammatilliseen tutkintoon tai tutkinnon osaan nämä työtehtävät kuuluvat. Tämä tehdään yhteistyössä alan ammatillisen opettajan ja esimerkiksi työpajan työnjohtajan kanssa. Työympäristöllä tässä tarkoitetaan tavallisia työpaikkoja, nuorten työpajoja tai kuntouttavan työtoiminnan työpajoja. Esimerkiksi logistiikka-alan ammatillinen opettaja kertoo työpajan varaston työnjohtajalle, että millainen on varastoalan opiskeluun soveltuva oppimisympäristö, mitä asioita työturvallisuuden kannalta pitää huomioida ja mitä työntekijän pitää osata, että vähimmäistaso on saavutettu.
Opinnollistamisella tarkoitetaan opetussuunnitelmien kielen muuttamista käytännön työtehtäviksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työympäristöjen työtehtävät avataan, jonka jälkeen tutkitaan mihin ammatilliseen tutkintoon tai tutkinnon osaan nämä työtehtävät kuuluvat. Tämä tehdään yhteistyössä alan ammatillisen opettajan ja esimerkiksi työpajan työnjohtajan kanssa. Työympäristöllä tässä tarkoitetaan tavallisia työpaikkoja, nuorten työpajoja tai kuntouttavan työtoiminnan työpajoja. Esimerkiksi logistiikka-alan ammatillinen opettaja kertoo työpajan varaston työnjohtajalle, että millainen on varastoalan opiskeluun soveltuva oppimisympäristö, mitä asioita työturvallisuuden kannalta pitää huomioida ja mitä työntekijän pitää osata, että vähimmäistaso on saavutettu.
Valtakunnallinen osaamistodistuksen malli julkistettiin 17.9.2014. Yhtenäisellä ilmeellä haetaan osaamistodistuksen luotettavuutta ja tunnettavuutta. Osaamistodistuksen käyttöönotossa on tärkeää oppilaitoksen ja erilaisten oppimisympäristöjen välinen yhteistyö, sillä opintosuoritukset hyväksyy edelleenkin vain oppilaitos tai tutkintolautakunta. Osaamistodistuksen luotettavuuden kannalta on tärkeää, ettei osaamistodistuksia luovuteta heppoisin perustein.
Yhteiskunnassa täytyy panostaa opinnollistamiseen ja osaamistodistuksiin. Kouluttautuminen tutkintoon ei ole mahdollista kaikille eikä aina järkevääkään. Jokaisella pitää olla kuitenkin mahdollisuus osallisuuteen ja oman osaamisensa näyttämiseen. Opinnollistaminen on mahdollisuus monimuotoiselle oppimiselle, josta hyötyvät kaikki. Osaamistodistuksen avulla todennetulla osaamisella mahdollistuu monelle meistä uudenlainen tulevaisuus. Tulevaisuudessa polkupyöräsi korjaa, renkaasi vaihtaa, ikkunasi pesee…ehkä ammattilainen, joka on saanut osaamistodistuksella töitä!
Pirjo
Poutala, projektipäällikkö, Orton Pro
Tuula
Mikkola, lehtori, Keskuspuiston ammattiopisto
Marjut
Nyström, lehtori, Keskuspuiston ammattiopisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti