- Erilaisissa oppimisympäristöissä kertyneen osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi
- Tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimusten vertaaminen toisen asteen ammatillisten tutkintojen perusteisiin (ent. opetussuunnitelma -> opetussuunnitelmaperusteisesta opetuksesta on siirrytty osaamisperusteiseen opetukseen)
Oppimismisympäristöraportti / työympäristön kuvaus
- työpaikan toimintaympäristön kuvaus
- työpaikka, jossa tutkinnon perusteiden mukainen osaaminen on mahdollista suorittaa
- koneet ja laitteet soveltuvat ammattitaitovaatimusten oppimiseen
- työturvallisuus on kunnossa
- ohjaus- ja arviointiosaaminen on riittävää (koulutettu työpaikkaohjaaja)
Osaamisen tunnistaminen
- osaaminen voidaan tunnistaa esim. havainnoimalla työntekoa työpaikalla
- osaaminen voidaan tunnistaa myös dokumenttien avulla esim. todistuksen avulla
- työpaikka voi tunnistaa osaamista
Osaamisen tunnustaminen
- osaamisen tunnustamisen tekee aina oppilaitos
- osaaminen voidaan tunnustaa esimerkiksi näytöllä
Osaamistodistus
- dokumentti osaamisesta
- myöntäjä on työpaikka/-paja
- kuvataan osaaminen, ei sitä mitä henkilö ei osaa
- osaaminen kerrotaan ammattitaitovaatimuksina
Tutkinnon perusteet
- ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteissa määritellään osaaminen ja tutkinnon muodostuminen
- https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/selaus/ammatillinenperuskoulutus
Ammattitaitovaatimukset
- kuvataan mitä opiskelijan pitää osata
- kriteereissä kuvataan osaamisen taso: T1, T2, H3, H4 ja K5 (tyydyttävä, hyvä, kiitettävä)
Näyttö
- kertynyt ammatillinen osaaminen osoitetaan näytöllä
- osaaminen osoitetaan työpaikalla aidoissa työtilanteissa
- osaamisen arvioi ammatillinen opettaja ja työpaikkaohjaaja)
- työpaikan esimies tai työntekijä, joka ohjaa opiskelijan opiskelua koulutussopimuspaikalla
- on käynyt työpaikkaohjaajakoulutuksen tai on muulla tavoin saavuttanut riittävän arviointiosaamisen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti