Keskustelimme asiakastyöntekijöiden toimenkuvasta ja työolosuhteista ja pääsimme oppimisympäristön analyysin kanssakin aika pitkälle. Jäimme Mervin kanssa vielä paluumatkalla miettimään, kuinka ammatillisuutta voisi tuoda paremmin esiin. Opinnollistamisessa voisi edellyttää, että käytetään tutkinnon osaan soveltuvia työvälineitä ja aineita. Puhutaan muutamien kymppien investoinnista, ei satasista.
Opinnollistettavaa löysimme KOLA:sta seuraavasti:
Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinto 2010
- ylläpitosiivous
- asiakkaiden avustaminen (osittain)
- asiointipalvelut ja erityisryhmien avustaminen
- vaatteiden ja tekstiilien huolto
Ylläpitosiivous
- siistimiskeikkoja vanhusten omissa kodeissa / työtilaukset kotihoidolta
- vessat, keittiöt, imurointia
- muut työt: kaapin siivous, jääkaapin siivous, pakastimen sulatus
- työympäristönä vanhuksen koti
-
työvälineitä ja aineita on rajoitetusti saatavilla, koska
työskennellään vanhuksen omilla välineillä ja aineilla (haaste opinnollistamisessa)
Asiakkaan avustaminen
- asiakkaan avustaminen saattokeikoilla esim. terveyskeskukseen, pankkiin tms.
-
asiakkaan kanssa seurustelu esim. lehden lukeminen, musiikin kuuntelu,
kontaktin ottaminen asiakkaaseen ja kohtaaminen (ops:ssa virikkeellistä
toimintaa asiakkaan kodissa)
- viettää aikaa vanhuksen kanssa
Asiointipalvelut ja erityisryhmien avustaminen
- kaupassa käyminen
Vaatteiden ja tekstiilien huolto
- asiakkaan pyykin peseminen pesutuvassa, kuivumaan ripustelua/kuivausrumpuun
- jälkikäsittely: laskostetaan pyykit koriin, laitetaan kaappiin
- silittäminen
- lakanoiden vaihtaminen
- pyykin lähettämistä pesulaan
- pyykin lähettämistä pesulaan
Muuta huomioitavaa: hygieniapassi eduksi, EA-kortti suositeltava
Keskustelua toiminnan kehittämiseksi:
- työkortit asiakastyöntekijöille (ohjeistus työtehtäviin)
- koulutusta ja keskusteluhetkiä asiakastyöntekijöiden kanssa päivittäin työtehtävistä
Tästä on hyvä jatkaa!
Marjut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti