tiistai 16. syyskuuta 2014

KOLAssa kylässä 10.9.2014

Koti- ja laitospalveluiden yksikössä (KOLA) Helsigissä kävimme 10. syyskuuta 2014 tapaamassa työnjohtajia. Paikalla oli ohjaajia Malmilta, Töölöstä ja Käenkujalta eli Riitta Hilger, Ritva Borodavkin ja Kati Kainulainen. Uralle-hankkeelta mukana oli perusjengi eli opettajina minä (Marjut Nyström) ja Mervi Rantanen sekä Veijalaisen Mika projektisuunnittelijana.

Keskustelimme asiakastyöntekijöiden toimenkuvasta ja työolosuhteista ja pääsimme oppimisympäristön analyysin kanssakin aika pitkälle. Jäimme Mervin kanssa vielä paluumatkalla miettimään, kuinka ammatillisuutta voisi tuoda paremmin esiin. Opinnollistamisessa voisi edellyttää, että käytetään tutkinnon osaan soveltuvia työvälineitä ja aineita. Puhutaan muutamien kymppien investoinnista, ei satasista. 

Opinnollistettavaa löysimme KOLA:sta seuraavasti:

Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinto 2010
- ylläpitosiivous
- asiakkaiden avustaminen (osittain)
- asiointipalvelut ja erityisryhmien avustaminen
- vaatteiden ja tekstiilien huolto

Ylläpitosiivous
- siistimiskeikkoja vanhusten omissa kodeissa / työtilaukset kotihoidolta
- vessat, keittiöt, imurointia
- muut työt: kaapin siivous, jääkaapin siivous, pakastimen sulatus
- työympäristönä vanhuksen koti
- työvälineitä ja aineita on rajoitetusti saatavilla, koska työskennellään vanhuksen omilla välineillä ja aineilla (haaste opinnollistamisessa)

Asiakkaan avustaminen
- asiakkaan avustaminen saattokeikoilla esim. terveyskeskukseen, pankkiin tms.
- asiakkaan kanssa seurustelu esim. lehden lukeminen, musiikin kuuntelu, kontaktin ottaminen asiakkaaseen ja kohtaaminen (ops:ssa virikkeellistä toimintaa asiakkaan kodissa)
- viettää aikaa vanhuksen kanssa

Asiointipalvelut ja erityisryhmien avustaminen
- kaupassa käyminen

Vaatteiden ja tekstiilien huolto
- asiakkaan pyykin peseminen pesutuvassa, kuivumaan ripustelua/kuivausrumpuun
- jälkikäsittely: laskostetaan pyykit koriin, laitetaan kaappiin
- silittäminen
- lakanoiden vaihtaminen
- pyykin lähettämistä pesulaan

Muuta huomioitavaa: hygieniapassi eduksi, EA-kortti suositeltava

Keskustelua toiminnan kehittämiseksi:
- työkortit asiakastyöntekijöille (ohjeistus työtehtäviin)
- koulutusta ja keskusteluhetkiä asiakastyöntekijöiden kanssa päivittäin työtehtävistä
 
Tästä on hyvä jatkaa!
 
Marjut













Ei kommentteja: